tiistai 17. toukokuuta 2016

Handsfree

Samsung S4+ puhelimessani toimii jotenkin oudosti tuo asetuksissa oleva handsfree toiminto. Vika voi olla tietty käyttäjässäkin, mutta minulle kävi tai on käynyt useankin kerran niin,että puhelu ei tule kuulokkeiden kautta vaan  kaiuttimesta. Ei hyvä sillä käytäisin tuota handsfreeta vaikka juoksulenkillä, jos se ohjaisi äänen langallisiin kuulokkeisiin. Lisäksi S-Voice komentaja ei tunne suomenkieltä. Google now:n pitäisi käynnistyä sanomalla ok- mutta jostain syystä sekään ei juuri nyt toimi.
Voin lisäksi eräänlaisena esipuheena todeta,että olen niin kauan käyttänyt Android laitetta,että handsfree ajatukseenkin on tullut omanlainen linja.
1. Asetukset -> Oma laite -> puhelu -> puheluiden lisätoiminnot olen asettanut
automaattisen vastauksen kun kuuloke on kytketty (huom. Viittaan Samsung puhelimen asetuksiin, jossain toisessa mallissa nimet voi erota).
2 Koska Samsung mallissa on koti- ja virtanäppäimet olen myös asettanut,että koti näppäin vastaa ja virta näppäin hylkää
3 Olen varmistanut että puhelin sanoo soittajan nimen. Tämä voidaan asettaa talkback asetuksista olen aiemmissa android versioissa käyttänyt jotain soittajan nimen kaivavaa ohjelmaa. Soittajan nimen sanovia ohjelmia on useita niitä vai hakea vaikkapa hakusanoilla ”Caller item id” tai ”caller name”. Tietenkin myös ihan suomeksi "sano soittajan nimi"
4 Viesti saa luetuksi niiden saapuessa sovelluksella voice notify tämä käynnistetää helppokäyttöisyys asetuksista, jonne muuten ilmestyy myös muiden ohjelmien helppokäyttöisyys kontrolleja. Tällekin ohjelmalle on varmasti muitakin vaihtoehtoja, mutta tuo ohjelma on ollut käytössä minulla jo useamman vuoden, vaikka aktivoinkin sen vain tarvittaessa.
5 Niin ikään tekstiviestejä puhuvia ohjelmia on useita, eli tällainen ohjelma puhuu tekstiviestin heti sen saavuttua, huom sekä viesti alueen lukijan,että tekstiviestilukijan käyttäminen voi paljastaa yksityisasioita sivullisille, kuten hyvin ymmärrät. Eli käytä niitä aina vain kuulokkeilla tai autossa yksin ollessasi.
Suomeksi hyvin toimiva toiminto avustaja on mielestäni veilä hieman lapsenkengissä. Tekstiviestejä kirjoittaessa käytän yleensä Swypen näppäimistöä, vaikka googlen puheen tunnistuskin toimii.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti