Aiemmin olen
kirjoittanut puhelimen ja tietokoneen yhdistämisestä langatta
Airmorella ja mighty testillä. Tällä kerralla näkökulmaan
lisätään etäyhteydet. Sosiaalisen median käyttäjille on tuttua
erilaiset yhdeydenpito välineet, kuten skype, Whatsup ja Hangout.
Myyntityössä lähinnä näistä tulee käytettyä skype ja
Whatsuppia. Usein on tarve myös osallistua ja seurata video
neuvotteluja, joissa Skype on ollut useimmin käytetty väline.
Saattaa tulla asiakaspalvelijale tarve päästä asiakkaan
tietokoneeseen, jolloin tulee vaikkapa monelle tuttu Teamviewer
kyseeseen. Luulenpa kuitenkin,että puhelin on kuitenkin enempi
yksityisaluetta, joten harvapa päästää etäältä yhteyden omalle
puhelimelle. Tosin olen törmännyt Oneclickrootin yhteydessä
siihen,että etäältä asiakaspalvelija asettaisi puhelimeen uuden
sisällön, tällöinkin puhelin oli liitetty usb:llä
tietokoneeseen, eikä yhteys ollut suoraan puhelimeen internetin
kautta.
Eli useinmiten
tilanne on se,että usb johto on kotona tai ei mukana, mutta on tarve
päästä puhelimeen käsiksi. Muutoin tarpeet on tosiaan tuolla
interaktiivisen pikaviestinnän ja/tai videoneuvottelun puolella.
Sekä Voip, että
jabber palvelut usein halutaan kulkevan VPN:n läpi, mikä tuo oman
monimutkaisuuden. Voipin toteuttaminen voi tulla myös maksamaan
jotakin. Yritysten kannalta on tärkeää myöskin säilyttää
yritys-salaisuuksia. Skypeä on pidetty varsin luetettavana, mutta
toisaalta jollei yritys muutoin käytä Mikrosoftin tuotteita,
saattaa nykyisin tulla tarvetta miettiä vaihtoehtoisia tapoja käydä
neuvotteluja asiakkaiden kanssa.
Seuraava näkökulma
on sitten se, tarvitaanko videoneuvotteluun erityisjärjestelyjä.
Mainitsemani VPN vaatimus on tällainen, ihan yhtä hyvin kuin
se,että asiakas ei voisi osallistua videoneuvotteluun kännykällä,
vaan että osallistuakseen hänellä tulisi olla windows
käyttöjärjestelmällä varustettu tietokone, skype toki on
käytettävissä missä tahansa.
Seuraava ongelma on
se,että neuvottelija haluaa lähettää kuvaa,kaappauksia tai
sreeminä, siitä mitä hän tekee omalla koneella, olen näissä
tilanteissa käyttänyt join.me ja nyttemmin appear.in sovellusta.
Joista ensimmäinen toimii windowsilla ja androidilla, appear.in taas
toimii selaimen kautta missä tahansa käyttöjärjestelmässä.
Yrityksen sisälla riittää usein tekstipohjainen viestin,
slack tai vastaava.
Tosin yhä useammin yritykset tarjoaa nettivisuillaa chat tyyppisiä
palveluita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti